tisdag 8 april 2008

Utsikt

Det är väl dags att uppdatera lite.

Här kommer några foton på utsikten vi har.

De här fotona är från vår täckta terass på 12:e våningen där vi hänger tvätt. På de andra våningarna är det en enrummare men för oss som inte har balkong har vi fått denna terass till förfogande att hänga tvätt.

Det kanske inte är så kul att hänga tvätt jämt men utsikten är fin.

Fotat från höger till vänster.



Ön som skymtar heter Solta (till vänster är ön Brac). Hotellet som rivits och byggs om heter "Split" och ska visst tas över av Radisson. Hoppas de renoverar campingen också.

Nedanför hotellet brukar vi bada på sommaren - i en av småvikarna.



Ön som syns i horisonten heter Brac. Där finns en av Kroatiens mest kända (dock inte den vackraste, enl mitt tycke) badstränder, Zlatni rat (gyllene udden). Brac är även känt för sin vita sten (vet inte vilken typ det är). Det sägs att Vita huset i Washington D.C. ska vara byggt av den vita Brac-stenen...

Vår lägenhet har norr-öst läge. Österut är utsikten en lägenhet i grannhuset. Det går en 4-5m bred trappa mittemellan husen så om jag fotar ser grannen det och undrar vad i h-e jag håller på med. Man kanske får polisen hemskickad till sig så jag vågar inte ens försöka. :-))

Norrut är inte utsikten bättre...





När man är less på firman är det skönt att ha de grova järnjalusierna för fönstrena så man inte ser något. De är också bra att ha på vintern när bore (bura) vinden blåser. Eftersom husen/lägenheterna inte är bra isolerade (med svenska mått mätt) är det skönt med all skydd man kan få.

De skyddar på sommaren också när solen steker. Solen lyser inte direkt in i lägenheten, men eftersom ljuset och värmen reflekteras från asfalten är det skönt med skyddet.

Utanför lägenheten går en ganska så hårt trafikerad gata - speciellt på sommaren eftersom alla som från Split ska till någon av öarna måsta köra där ner mot hamnen. I början var jag tvungen att ha öronproppar när vi sov med öppet fönster. Vid vägen så finns det en korvmoj också, eller rättare sagt cevapcici-moj. :-) På helgerna är det är packat med folk som på hemvägen från krogen stannar till och köper något flottigt och gott. De flesta som svänger förbi med bilen har bilstereovolymen maxad och bildörren lämnad öppen. Som godnattvisa kan vi få allt som tänkas kan: rock, dance, hip-hop, kroatisk musik (både bra och dålig), österländsk musik...you name it. Nuförtiden när jag väcks av musiken tänker jag bara: "jaha, de spelar Madonna", vänder mig om och somnar om fortare än kvickt. Jag blir nog mer störd av att folk pratar utanför mitt fönster än av musiken från bilarna.

Även i Split har vi Lidl. ;-)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul inlägg! Roligt att se er utsikt, och att läsa dina ord om grannskapet! :-D

Tandems sa...

Bim -> Det är skrivet så att du/ni lättare hittar hit. ;)