söndag 25 oktober 2009

Zadar

Efter ett antal hemmadagar var det dags för en liten utflykt så igår åkte vi till Zadar, en stad som från Split ligger ca 140km norrut längs kusten.
Den egentliga anledningen till att vi åkte dit var att min faster och farbror skulle mellanlanda där på sin resa från Stockholm till Pula. Eftersom de var tvungna att vänta 6 timmar i Zadar på flyget till Pula kom vi överens att vi skulle ta en fika med dem där.
Jag kommer inte ihåg om jag som liten har varit i Zadar men eftersom Tihomir aldrig hade varit där kom vi överens om att åka in till Zadar och titta runt lite medans vi väntade på att faster Djurdja och farbror Aldo skulle landa.

När vi lyckats komma fram till vårt resemål ser det alltid ut så här:



Tihomir fnular med mobilen och Tina "sträcker" på benen (läs: springer omkring)

Först tittade vi runt lite i stan och såg bl a kyrkan s:t Donat som byggdes på 800-talet men först på 1400-talet fick namn efter sin initiativtagare, biskopen från Zadar, Donat. Kyrkan är idag stadens "varumärke".



Sedan ville Tina prova på någon slags studmatte-bungy jumping. Det tog ett tag innan stelheten släppte men i det stora hela var hon nöjd. :)



Sedan tog vi en promenad längs vattnet...



...till Morske orgulje, s k havsorgeln. De har byggt något som liknar trappor (där varje trappa är ca 1m bred) med hål som med hjälp av havet framställer ett ljud som liknar orgelljud. Hålen syns lite bakom mig på fotot.
Vi försökte fånga upp ljudet med mobilen men det blåste så mycket att man bara hör vinden.



Nära havsorgeln finns Pozdrav suncu, dvs hyllning till solen.
De har byggt solen och alla planeterna i storlek 1:??? :)
Man får iaf ett hum om hur små vi är i förhållande till solen...
På kvällen lyses solen och planeterna upp och det ska visst vara ganska coolt att se.



Tina går på solen och sedan är det Merkurius, Venus och Jorden som syns.

Efter att vi plockat upp faster och farbror på flygplatsen åkte vi till Tihomirs föräldrar så Djurdja och Aldo fick träffa mina svärföräldrar igen och se vart de bor.


2 kommentarer:

josefin sa...

Vad konstigt det känns att se alla med långärmade tröjor och långbyxor där nere, känner mig ändå lite avis när vi här uppe går runt med vinterjackor..

Anna-Maria sa...

Jag också bara "mellanlandat" i Zadar, fast med bussen. Den stannar ju där på vägen ner till Split.
Nästa gång ska jag gå av. Det verkar vara en så fin stad.

kram Anna-Maria

http://www.livetsunderbarastunder.blogspot.com/